Van de voorzitter
De eerste twee repetities van het project zitten er alweer op. REL is normaal toch al geen klein orkest, maar het is nu ineens verdubbeld in grootte! Ik vind het geweldig om met zoveel mensen muziek te maken, en de stralende gezichten om me heen vertellen me dat ik niet de enige ben!
De muziek vind ik ook prachtig, maar dat kan je natuurlijk wel aan Tim overlaten. We zijn begonnen met hele oude muziek – nog van voor de baroktijd, en daarna de barok zelf. Tim legde uit dat er in de baroktijd nog niet specifiek voor bepaalde instrumenten gecomponeerd werd, je moest het eenvoudigweg doen met hetgeen er toevallig voorhanden maakt. Voordeel daarvan is dat het dus relatief makkelijk op allerlei verschillende instrumenten mooi uitgevoerd kan worden, inclusief accordeon dus. Maar dat gaat niet vanzelf! Het accordeon heeft een eigenschap die heel veel andere instrumenten niet hebben: als je er geen moeite voor doet, begint een toon heel abrubt en eindigt hij ook weer heel plotseling, met het indrukken en loslaten van de toets. Bij een strijk- of blaasinstrument is dat normaal niet het geval, en bij zang evenmin.
En dat is nou precies waar de uitdaging van dit project om draait. Hoe "bedien" je je accordeon op een manier dat die tonen zo mooi mogelijk gaan klinken. Uiteraard moet je de goede noten spelen, maar daar begint het pas bij! Je drukt je toets al in vóórdat je aan de balg gaat trekken. En je zet je balg stil vóórdat je de toets loslaat. Daarmee wordt de toon mooi "rond". Dat is natuurlijk niet zo moeilijk als je hele lange noten speelt, maar lukt je dat ook als je kwartnoten en achtstenoten speelt?!
Als je die techniek begint te beheersen als orkest, merk je dat de muziek ineens heel anders gaat klinken. En dan ga je door met latere muziek en blijf je steeds die speelwijze toepassen. En dan komt de volgende uitdaging: nog los van de toonvorming speel je een barokstuk heel anders dan een stuk uit, bijvoorbeeld, de romantiek. De dynamiek is heel anders, en de lijnen in de muziek ook.
Ik hoop dat iedereen (en in het bijzonder ook onze gastspelers) heel veel leren, en misschien wat van de opgedane kennis meenemen naar hun eigen orkesten en ensembles. Het is weer eens een heel andere manier om met je accordeon bezig te zijn en jezelf te ontwikkelen, en dat is iets waar ik altijd enthousiast van word!